Winterse smaakwaters

Nu de dagen kouder zijn, durven we het belang van voldoende water drinken wel eens uit het oog te verliezen. En toch: de buitenlucht wordt droger en dat maakt hydratatie net belangrijk! Ontdek onze favoriete smaakwaterrecepten speciaal voor de winter. Ideaal om binnenkort bij op de feesttafel te zetten als het ietsje meer mag zijn!

19-12-18, 11.32u

Bereiding

Was het fruit of de groenten en snij in grote stukken. Was de kruiden en wrijf ze fijn met je handpalm voor een vollere smaak. Voeg alles samen in een karaf. Vul met kraantjeswater, zet enkele uren in de koelkast en... klaar. De smaakwaters blijven zeker twee dagen goed voor consumptie.

  • Pompelmoes en rozemarijn ~ Dit drankje is jouw redder in nood als je je wat slap en futloos voelt! Rozemarijn staat bekend voor zijn revitaliserende en oppeppende werking. De pompelmoes zorgt dan weer voor je dagelijkse hoeveelheid mineralen. 
  • Bosvruchten en basilicum ~ Blauwe bessen, frambozen en bosbessen bevatten veel antioxidanten. Deze vitaminebommetjes verwijderen afvalstoffen uit je lichaam en hebben een gunstige invloed op je huid. Bovendien laten ze een karaf water er feestelijk uitzien. Basilicum zorgt voor een frisse toets maar heeft ook een ontstekingsremmende werking door de antioxidanten en essentiële oliën die het bevat. 
  • Appel en kaneel ~ Net appeltaart in een glas, maar dan een pak gezonder! Heerlijk op zo’n koude winterdag. Een kaneelstokje geeft een wat warmere smaak aan het water, maar dit drankje is tegelijk ook lekker met ijsblokjes. 
  • Citrusvruchten ~ Water met citroen, limoen en sinaasappel is niet alleen een lekkere vervanger voor limonade, dit drankje zit bomvol vitamine c en maakt je bestand tegen meerdere virussen en bacteriën. Bovendien zou deze combinatie de spijsvertering stimuleren en maagzuur tegengaan. 
  • Dille en citroen ~ De citroenschijfjes geven je water niet alleen een frisse smaak, ze geven je immuunsysteem ook een flinke boost. Citroen bevat daarnaast een grote portie vitamine C, reinigt je lichaam, brengt je spijsvertering op gang en werkt antibacterieel. Dille zou dan weer goed helpen tegen menstruatiepijn.
  • Limoen, citroen en tijm ~ Nog zo’n boost voor je weerstand. Tijm is een heerlijk geurend kruid en heeft een helende werking. Een ideaal receptje wanneer je last hebt van een vervelende verkoudheid! 
  • Citroengras ~Te veel gegeten? Citroengras stimuleert de spijsvertering. De stengels geven een zachte en frisse smaak. Dit smaakwater kan dus niet ontbreken op de feesttafel! 
  • Gember ~ Gember werkt als natuurlijke ontstekingsremmer en pijnstiller (zeker voor spierpijn).  Daarnaast zou gember ook voor een betere bloedcirculatie en spijsvertering zorgen. Zeer lekker in combinatie met mango of sinaasappel!
  • Komkommer ~ Deze groente bevat tal van vitaminen en mineralen en hydrateert je lichaam. Want ook in de winter is het belangrijk om voldoende te hydrateren!
  • Groene thee, munt en limoen ~ Een heerlijke combinatie, zowel warm als koud! Groene thee zou helpen bij het afvallen, detoxen en geeft tal van gezondheidsvoordelen. Iets wat ze in Azië al langer weten.

 

Terug naar nieuwsoverzicht